Toyota OBD2 Arıza Kodları ve Çözüm Önerileri – 2025 Güncel Rehber
Toyota araç sahipleri için OBD2 arıza kodlarının en geniş ve güncel listesi. Her arıza kodunun ne anlama geldiği, olası nedenleri ve %100 özgün, insan eli değmiş çözüm önerileri bu rehberde. Corolla, Camry, Hilux, RAV4, Yaris ve diğer Toyota modellerindeki motor, emisyon, şanzıman ve elektronik sistem arızalarını hızlıca teşhis edip kendiniz çözün.

P0001 – Yakıt Hacmi Regülatörü Kontrol Devresi Açık
Açıklama: Motor kontrol ünitesi (ECU), regülatörün kontrol devresinden sinyal alamıyor. Rölantide dalgalanma, zor çalıştırma veya güç kaybı yaşanabilir.
Muhtemel Nedenler:
-
Yakıt regülatörü kablo demetinde kopukluk veya gevşeklik
-
Regülatör iç mekanizmasında arıza (tıkalı valf)
-
Korozyon/oksitlenme nedeniyle temas sorunu
Çözüm Önerisi:
-
Regülatörün soketini çıkarıp pinleri temizleyin, gevşek bağlantı varsa sıkın.
-
Regülatör besleme gerilimini multimetreyle kontrol edin; arızalıysa OEM Toyota yakıt regülatörü ile değiştirin.
-
Yakıt deposu ve hattındaki kir veya tortu birikimi varsa temizleme işlemi uygulayın.
P0100 – Kütle Hava Akış (MAF) Sensörü Devresi Arızası
Açıklama: MAF sensörü, motora giren hava miktarını doğru iletmiyor. Bu durum zengin/fakir karışım hatalarına ve performans kaybına yol açar.
Muhtemel Nedenler:
-
Kirli veya arızalı MAF sensörü
-
Hava filtresi tıkanmış
-
Sensör konektöründe gevşeklik veya oksitlenme
Çözüm Önerisi:
-
Hava filtresini yenileyin.
-
MAF sensörünü uygun temizleyici sprey ile dikkatlice temizleyin; sensör uçlarına zarar vermeyin.
-
Sensör bağlantı kablosunu kontrol edip oksitli pinleri temizleyin. Sorun devam ederse orijinal Toyota MAF sensörüyle değiştirin.
P0110 – Emme Havası Sıcaklık (IAT) Sensörü Devresi Arızası
Açıklama: IAT sensörü emme havası sıcaklığını yanlış bildiriyor; motor yakıt-hava karışımını hatalı ayarlar.
Muhtemel Nedenler:
-
Sensör kablosunda kopukluk veya kısa devre
-
Konektör pinlerinde oksit
-
IAT sensörünün kendisi bozuk
Çözüm Önerisi:
-
IAT sensörünü çıkarıp multimetreyle direnç değerini kontrol edin; tolerans dışıysa değiştirin.
-
Kablo demetini ve konnektör pinlerini temizleyin, gevşek bağlantı varsa sıkın.
-
Emme manifoldunda vakum kaçağı olup olmadığını duman testiyle inceleyin; kaçak varsa contayı yenileyin.
P0120 – Gaz Kelebeği Pozisyon (TPS) Sensörü Devresi Arızası
Açıklama: TPS sensöründen gelen sinyal ECU tarafından doğrulanamıyor. Gaz tepkisi gecikir, rölanti dalgalanması veya gaz aksamı hissedilebilir.
Muhtemel Nedenler:
-
Potansiyometre yüzeyinde kir veya aşınma
-
Kablo demetinde kısa devre/kırık tel
-
ECU ile TPS arasındaki bağlantıda temassızlık
Çözüm Önerisi:
-
Gaz kelebeği gövdesini söküp potansiyometre yüzeyini temizleyin; karbon birikimini giderin.
-
TPS sensörünü multimetre ile test ederek sinyal aralığını kontrol edin; tolerans dışıysa OEM sensörle değiştirin.
-
Sensör kabloları ve konektör pinlerini kontak spreyle temizleyin, temas kalitesini iyileştirin.
P0171 – Yakıt Sistemi Çok Fakir (Bank 1)
Açıklama: ECU, 1. silindir grubunda yakıt-fakir karışım tespit etti; motor tekleme, güç kaybı veya rölanti düzensizliği yaşanır.
Muhtemel Nedenler:
-
Emme manifoldu veya vakum hortumlarında sızıntı
-
Kirli veya bozuk MAF sensörü
-
Yakıt pompası/regülatör performans sorunları
-
O₂ sensörü yanlış okuma yapıyor
Çözüm Önerisi:
-
Emme manifoldu ve vakum hortumlarında duman testi yaparak kaçakları giderin.
-
MAF sensörünü temizleyin veya arızalıysa değiştirin.
-
Yakıt pompası basıncını ölçerek regülatörün doğru çalıştığından emin olun; düşük basınç varsa parça değiştirin.
P0172 – Yakıt Sistemi Çok Zengin (Bank 1)
Açıklama: ECU, Bank 1’de yakıt-zengin karışım tespit etti; motoru aşırı yakıtla çalıştırır, emisyon artar.
Muhtemel Nedenler:
-
Yakıt enjektörleri sızdırıyor veya yapışmış
-
Yakıt basınç regülatörü arızalı, yüksek basınç üretiyor
-
Oksijen sensörü yanlış sinyal gönderiyor
Çözüm Önerisi:
-
Enjektörleri ultrasonik temizleme yöntemine tabi tutun; sızıntılı enjektörleri değiştirin.
-
Yakıt regülatörünü test edip basıncın fabrika aralığında olup olmadığını kontrol edin; sapma varsa orijinal regülatörle değiştirin.
-
O₂ sensörünü test ederek doğru değer gönderdiğinden emin olun; bozuksa OEM sensörle yenileyin.
P0200 – Enjektör Devresi Arızası
Açıklama: Herhangi bir silindirin yakıt enjektöründen sinyal alınamıyor; bu, motorun o silindirde yanmamasına neden olur.
Muhtemel Nedenler:
-
Enjektör kablosu kopuk veya kısa devre
-
Enjektör direnç tolerans dışı
-
ECU enjektör çıkış devresinde arıza
Çözüm Önerisi:
-
Örnek test cihazıyla hangi silindirin etkilendiğini belirleyin.
-
İlgili enjektör kablosunu multimetre ile kontrol edin; kırık veya temassız telleri onarın.
-
Enjektör direncini ölçerek tolerans dışıysa OEM enjektörle yenileyin.
P0300 – Rastgele/Çoklu Silindirlerde Ateşleme Hatası
Açıklama: Birden fazla silindirde düzensiz ateşleme tespit edilmiştir. Motor vuruntu yapar, performans ciddi şekilde düşer.
Muhtemel Nedenler:
-
Buji veya ateşleme bobini arızası
-
Yakıt enjektörleri düzensiz çalışıyor
-
Yanlış hava-yakıt karışımı
Çözüm Önerisi:
-
Buji ve bobin setinizi değişim zamanına göre yenileyin; kıvılcım testiyle bobinleri kontrol edin.
-
Enjektörleri ultrasonik temizleme ile temizleyin; bozuk enjektörleri yenileyin.
-
Hava-yakıt karışımını optimize etmek için MAF, O₂ ve yakıt pres düzenleyicileri birlikte kontrol edin.
P0301 – 1 Nolu Silindirde Ateşleme Hatası
Açıklama: ECU, 1 nolu silindirde düzensiz yanma tespit etti; tekleme ve rölanti bozukluğu olabilir.
Muhtemel Nedenler:
-
-
silindir bujisi eski/rezidüel karbonla kaplı
-
-
Ateşleme bobininde içsel kısa devre
-
Kompresyon düşük (segman veya sübap sorunları)
Çözüm Önerisi:
-
-
silindirin bujisini çıkarıp elektrot mesafesini ölçün; aşınmışsa yenileyin.
-
-
Bobin kablosunu multimetre ile test edip arızalıysa OEM bobin takın.
-
Kompresyon testi yaparak silindir içi hasarı tespit edin; mekanik sorun varsa silindir kafası onarımı yaptırın.
P0325 – Motor Vuruntu (Knock) Sensörü Devresi Arızası
Açıklama: ECU, vuruntu sensöründen sinyal alamıyor; erken motor hasarı riski bulunur.
Muhtemel Nedenler:
-
Knock sensör konektörü oksitli veya gevşek
-
Sensör yuvasında metal talaş birikintisi
-
ECU vuruntu devresi arızası
Çözüm Önerisi:
-
Sensörü sökerek yuvasını ve temas yüzeyini temizleyin.
-
Sensör kablosu ve konnektör pinlerini kontak spreyi ile temizleyin.
-
Sensör direnç ölçümü yapın; tolerans dışıysa orijinal Toyota knock sensörüyle değiştirin.
P0335 – Krank Mili Pozisyon Sensörü Devresi Arızası
Açıklama: ECU, krank mili pozisyon sensöründen sinyal alamıyor; motor çalışmaz veya tekler.
Muhtemel Nedenler:
-
Sensör manyetik yüzeyi kirli
-
Kablo demetinde kesik veya kısa devre
-
Sensör montaj açısı/mesafesi yanlış
Çözüm Önerisi:
-
Sensör manyetik yüzeyini temizleyin; dişli flanşındaki talaşı giderin.
-
Sensör kablo ve konektör pinlerini temizleyin, bağlantı sağlam olmalı.
-
Sensörün flanşla uyumunu kontrol edip doğru oturmadıysa ayarlayın; tolerans dışıysa OEM sensör takın.
P0401 – EGR Sistemi Akış Yetersizliği
Açıklama: EGR valfi, yeterli egzoz gazını tekrar motora gönderemiyor. Emisyon ve rölanti problemleri oluşur.
Muhtemel Nedenler:
-
Karbon birikimi EGR valfinde
-
EGR soğutucusunda tıkanma
-
Vakum hattı kaçakları
Çözüm Önerisi:
-
EGR valfini söküp karbon birikintilerini temizleyin; valf içi pürüzsüz hareket etmeli.
-
EGR soğutucusunu kontrol ederek korozyon ve tıkanıklık varsa temizleyin veya değiştirin.
-
Vakum hattı bağlantılarını duman testiyle inceleyin; kaçak varsa hortum veya conta yenileyin.
P0420 – Katalitik Konvertör Verimliliği Alt Eşik (Bank 1)
Açıklama: Katalizör, emisyon kontrolünü yeterince yapmıyor; egzoz emisyonları yükselir.
Muhtemel Nedenler:
-
Katalizör plakası tıkanmış veya ömrünü tamamlamış
-
O₂ sensörlerinden biri arızalı, yanlış veri iletiyor
-
Yanlış hava-yakıt karışımı katalizörü etkiler
Çözüm Önerisi:
-
O₂ sensörlerini test ederek her iki sensörün de doğru veri gönderdiğinden emin olun; bozuksa değiştirin.
-
Katalizörü muayene cihazıyla test ederek verimi ölçün; tıkanma veya bozulma varsa OEM katalizörle değiştirin.
-
Motorun yakıt sistemini dengelemek için MAF, enjektör ve regülatörü kontrol edin.
P0440 – EVAP Sistemi (Evaporative Emission Control) Genel Arızası
Açıklama: Bu kod, EVAP buharlaşma emisyon sisteminde genel bir arıza olduğunu gösterir. Yakıt buharları atmosfere karışabilir.
Muhtemel Nedenler:
-
Yakıt deposu kapağının tam kapanmaması
-
EVAP hortumlarında çatlak veya gevşeklik
-
Purge valfi arızalı veya tıkalı
Çözüm Önerisi:
-
Depo kapağını iyice kapatın; conta hasar görmüşse yenileyin.
-
EVAP hortumlarını ve valfleri duman testiyle kontrol ederek kaçak varsa onarın.
-
Purge valfini söküp temizleyin ve bobin direncini ölçün; tolerans dışıysa OEM valfle değiştirin.
P0455 – EVAP Sistemi Büyük Kaçak Tespit Edildi
Açıklama: Yüksek miktarda yakıt buharı EVAP sisteminden kaçıyor. Emisyon artar ve yakıt kokusu belirgin hale gelir.
Muhtemel Nedenler:
-
Hortum bağlantılarında ciddi çatlak
-
Depo kapağı gevşek veya contası kaymış
-
Canister valfi tamamen arızalı
Çözüm Önerisi:
-
Yakıt deposu kapağını sökerek conta durumunu kontrol edin; hasarlıysa yeni conta takın.
-
Hortumları ve valfleri duman testiyle kontrol ederek kaçak bölgesini tespit edin; kırık hortumları orijinalleriyle değiştirin.
-
Purge valfi ya da canister valfi bozuksa OEM parça takarak sistemi yenileyin.
P0500 – Araç Hız Sensörü (VSS) Arızası
Açıklama: ECU, araç hız sensöründen (VSS) doğru sinyal alamıyor; hız göstergesi veya şanzıman vites geçişleri hatalı olabilir.
Muhtemel Nedenler:
-
VSS sensörü dişliyi kirlenmiş veya manyetik malzeme yapışmış
-
Kablo veya soket pinlerinde gevşeklik/oksit
-
ABS modülü ile VSS haberleşme sorunu
Çözüm Önerisi:
-
VSS sensörünün dişli yuvasını temizleyin; demir tozu veya kir varsa giderin.
-
Sensör konektör pinlerini kontak spreyiyle temizleyin, kablo demetini kontrol ederek kırık telleri onarın.
-
ABS modülü ile VSS hattını tarama cihazı kullanarak sinyal analizini yapın; hatalı modül varsa değiştirin.
P0560 – Sistem Voltajı Arızası
Açıklama: ECU, araçtaki voltajın normalin altına düştüğünü tespit etti; birçok elektronik modül kesintili ya da hatalı çalışır.
Muhtemel Nedenler:
-
Zayıf veya eski akü
-
Alternatör/regülatör arızalı
-
Ana güç kablolarında oksit veya gevşek bağlantı
Çözüm Önerisi:
-
Akü voltajını ölçün; 12V’un altındaysa aküyü yenileyin.
-
Alternatör şarj voltajını (13.8–14.5V) ölçerek sapma varsa alternatörü değiştirin.
-
Ana kablo ve toprak bağlantılarını temizleyip sıkın; oksit veya gevşeklik varsa giderin.
P0601 – PCM (Motor Kontrol Modülü) Bellek Hatası
Açıklama: PCM’nin dahili belleğinde veri tutarsızlığı var; motorda çeşitli kontrol fonksiyonları bozulabilir.
Muhtemel Nedenler:
-
PCM yazılımı bozuk veya güncellemesi tamamlanmamış
-
Voltaj dalgalanması sonucu bellek verisi bozulmuş
-
Fiziksel olarak hasarlı PCM devre elemanları (kondansatör, entegre)
Çözüm Önerisi:
-
Yetkili Toyota serviste PCM’in yazılımını en güncel versiyonla yeniden yükleyin (flash işlemi).
-
ECU’ya giden besleme ve toprak bağlantılarını multimetre ile test ederek 12V–14V arasında sabit voltaj sağlayın.
-
Fiziksel hasar veya su teması varsa PCM'i onarım servisine gönderin veya yenisiyle değiştirin.
P0604 – PCM İlişkilendirme Hatası (Network Inconsistent)
Açıklama: Motor kontrol modülü (PCM), diğer kontrol modülleriyle (örn. TCM, ABS, VSC) uyumlu iletişim kuramıyor. Bu durum birden fazla sistemde uyarı ışığına neden olabilir.
Muhtemel Nedenler:
-
CAN Bus (veri haberleşmesi) hattında kısa devre veya kopukluk
-
PCM soket pinlerinde oksit birikimi veya gevşek bağlantı
-
Yazılım versiyonları uyumsuz modül güncellemesi eksik
Çözüm Önerisi:
-
OBD tarayıcıyla “network” hatalarının detaylarını okuyun; hangi modül(ler) arızalı sinyal gönderiyor, belirleyin.
-
PCM ve diğer modül soketlerini çıkarıp pinleri kontak spreyi ile temizleyin; gevşek pin varsa sıkın.
-
CAN Bus hattını test cihazı ile kontrol ederek kopuk kablo veya kısa devre varlığını tespit edin; hasarlı kabloları yenileyin.
-
Yazılım uyumsuzluğu varsa yetkili Toyota serviste PCM ve ilgili modül yazılım paketlerini güncelleyin.
P0606 – PCM (Motor Kontrol Modülü) İşlemci Arızası
Açıklama: PCM’nin iç işlemci devresi düzgün çalışmıyor; motor kontrolü ve sensör verileri işlenemiyor, ruhsatlı arızalar oluşuyor.
Muhtemel Nedenler:
-
ECU iç donanım bileşenlerinde (entegre, kondansatör vb.) hasar
-
Uzun süreli voltaj dalgalanması veya su girişi nedeniyle onboard elektronik arızası
-
Yanlış veya bozuk yazılım güncellemesi
Çözüm Önerisi:
-
PCM besleme ve topraklama kablolarını multimetreyle test edin; 12–14V sabit besleme sağlayıp sağlamadığını kontrol edin.
-
ECU’yu sökerek fiziksel hasar (yanık, nem, korozyon) var mı inceleyin; gerekirse onarım/donanım değişimi uygulayın.
-
Yazılım versiyonunun en güncel olduğundan emin olun; yetkili serviste yeniden programlama (flash) işlemi yapın.
-
Donanımsal arıza devam ederse, OEM Toyota PCM ile değişim yapın.
P0610 – Marş Rölesi Devresi Arızası
Açıklama: Marş sistemi rölesi devresinde elektrik süreksizliği var; araç marş almıyor veya zor alıyor.
Muhtemel Nedenler:
-
Marş rölesi arızalı veya iç kontaklarında oksit birikimi
-
Akü kablolarında gevşeklik veya oksit
-
Kablo tesisatında kısa devre/kopukluk
Çözüm Önerisi:
-
Marş rölesi soketini çıkararak pinleri temizleyin; oksit varsa kontak spreyi kullanın.
-
Akü bağlantı terminalini ve kabloları kontrol edin; temizleyip sıkılığını ayarlayın.
-
Kablo demetini ve topraklama noktalarını multimetreyle test ederek kopukluk veya kısa devre tespit edin; hasarlı kabloları yenileyin.
P0705 – Şanzıman Vites Konum Sensörü “A” Devre Arızası
Açıklama: Otomatik şanzımanlı Toyota modellerde, vites aralığı sensörü “A” devresinden sinyal alınamıyor. Vites geçişleri hatalı veya gecikmeli olabilir.
Muhtemel Nedenler:
-
Vites konum sensörü kablo demetinde kopukluk veya temas sorunu
-
Sensör manyetik yüzeyi kirli
-
TCM (Şanzıman Kontrol Modülü) çıkış devresinde hata
Çözüm Önerisi:
-
Vites aralığı sensörünü çıkarıp manyetik yüzeyindeki kir ve talaşı temizleyin.
-
Sensör kablosu ve konektör pinlerini gözden geçirip kontak spreyiyle temizleyin; kırık telli kablo varsa değiştirin.
-
Sensör direncini multimetreyle ölçün; tolerans dışıysa OEM vites aralığı sensörüyle değiştirin.
-
TCM bağlantısını kontrol ederek voltaj sapması var mı test edin; çıkış devresinde arıza varsa TCM onarımı/donanım değişimi uygulayın.
P0741 – Şanzıman Basınç Kontrol Solenoidi “A” Devre Arızası
Açıklama: Şanzıman kontrol modülü, basınç kontrol solenoidi “A” devresi açık veya kısa devre durumunda. Vites geçişleri sert veya gecikmeli olabilir.
Muhtemel Nedenler:
-
Solenoidin kablo demetinde temas kopması veya oksit
-
Solenoid bobininde içsel kısa devre
-
TCM çıkış devresi ağır yük altında arıza
Çözüm Önerisi:
-
Şanzıman solenoid bloğunu çıkararak hem bobin direncini ölçün hem de kablo konnektörünü temizleyin.
-
Multimetre ile bobin direncini kontrol edin; tolerans dışıysa OEM solenoid valf ile değiştirin.
-
TCM çıkış devresi voltajını test ederek sapma varsa modül onarımı veya değişimi gerçekleştirin.
P0751 – Şanzıman Vites Solenoidi “A” Devre Arızası / Sıkışma
Açıklama: Şanzıman “A” solenoid valfi, ECU’dan gelen sinyallere yeterince hızlı yanıt vermiyor veya sinyal alamıyor. Vites atlaması ve vites geçişlerinde sertlik görülebilir.
Muhtemel Nedenler:
-
Solenoid bobini arızalı veya toz-kalıntı nedeniyle sıkışmış
-
Kablo ve soket pinlerinde temas sorunu
-
Şanzıman yağı az veya kirli, valfin serbest hareketini kısıtlıyor
Çözüm Önerisi:
-
Solenoid valfi sökerek bobin direncini ölçün; üretici tolerans dışıysa OEM valfle değiştirin.
-
Yağ kanalını ve solenoid bloğunu temizleyerek kalıntıları giderin; temiz yağla kumanda akımını optimize edin.
-
Kablo ve soket pinlerini kontak spreyiyle temizleyin; bağlantı sağlamlığını test edin.
P1101 – MAF Sensörü Performans Hatası / Aralık Dışı
Açıklama: MAF sensörü, motor kontrol ünitesine fabrika aralıklarının dışında hava akış verisi gönderiyor. Karışım dengesi bozuluyor.
Muhtemel Nedenler:
-
MAF sensörü kirli veya yağ buharıyla kaplı
-
Emme manifoldunda vakum kaçağı
-
Hava filtresi çok kirlenmiş
Çözüm Önerisi:
-
Hava filtresini yenileyin ve MAF sensörünü uygun temizleyiciyle nazikçe temizleyin.
-
Emme manifoldu vakum kaçaklarını tespit etmek için duman testi uygulayın; kaçak varsa hortum veya conta yenileyin.
-
MAF sensörünü kalibre ederek sinyal aralığını kontrol edin; tolerans dışıysa OEM MAF sensörü takın.
P1121 – TPS (Gaz Kelebeği Pozisyon Sensörü) “A Çok Zengin”
Açıklama: TPS A sensörü, ECU’ya sürekli zengin (yüksek voltaj) sinyal gönderiyor. Motor rölantide yükselebilir veya performans dengesizleşebilir.
Muhtemel Nedenler:
-
TPS A sensör potansiyometresi yüzeyi kirli veya aşınmış
-
Kablo demetinde kısa devre veya kopukluk
-
ECU adaptasyon eksikliği veya yanlış kalibrasyon
Çözüm Önerisi:
-
Gaz kelebeği gövdesini sökerek potansiyometrenin temas yüzeyini temizleyin.
-
TPS A sensörünü multimetreyle test edip tolerans dışı değerlere sahip olanı OEM ile değiştirin.
-
ECU’da throttle body adaptasyonunu gerçekleştirerek yeni sensör için kalibrasyonu tamamlayın.
P1180 – Yakıt Basıncı Sensörü (Yüksek Basınç Pompası) Hatası
Açıklama: Dizel Toyota modellerinde yüksek basınç yakıt pompası sensörü, ECU’ya mantıksız basınç değeri iletiyor. Motor zayıf çalışabilir, depoyu doldururken zorlanma olabilir.
Muhtemel Nedenler:
-
HPFP sensör kablo demetinde kırık veya kısa devre
-
Yüksek basınç hattında kaçak
-
Sensörün kendisinde içsel hata (bobin direnci sapması)
Çözüm Önerisi:
-
HPFP sensör kablosunu ve soket pinlerini temizleyin; kırık telleri onarın veya kablo setini yenileyin.
-
Yakıt hattını duman testiyle kontrol ederek kaçak varsa onarın.
-
Sensör direncini ölçerek tolerans dışıysa OEM HPFP sensörüyle değiştirin.
P1410 – Lamba Kontrol Sensörü (Heated Oxygen Sensor) Isıtıcı Devresi Arızası (Bank 1, Sensör 2)
Açıklama: Katalizör sonrası ısınmalı O₂ sensörünün ısıtıcı devresi kısa devre veya açık devre oluşturuyor; sensör soğuk kalabilir.
Muhtemel Nedenler:
-
Isıtıcı bobini tel kopması veya iç kısa devre
-
Kablo demetinde temas kırıklığı
-
Sigorta/ röle devresinde arıza
Çözüm Önerisi:
-
Sensör kablosunu ve soket pinlerini temizleyin; oksit veya gevşeklik tespit edilirse onarın.
-
Multimetreyle sensör ısıtıcı bobin direncini ölçerek üretici toleransını kontrol edin; sapma varsa OEM ısıtmalı O₂ sensörüyle değiştirin.
-
Sigorta ve röle kutusundaki ilgili elemanı kontrol ederek oksit temizliği yapın; arızalıysa yenileyin.
P1431 – LPG/Dizel Kombine Sistem “C” Devre Arızası
Açıklama: LPG kitli Toyota modellerde, dizel motorun “C” devresi (örneğin manifold basınç sensörü) hatalı sinyal gönderiyor. Motor tekleme yapabilir, güç kaybı hissedilir.
Muhtemel Nedenler:
-
LPG dönüşüm kitindeki sensör kablosu temas sorunu
-
Dizel basınç sensörü iç arıza
-
ECU’yu LPG moduna geçiren ara modül hatası
Çözüm Önerisi:
-
LPG dönüşüm kitinin arayüzünü ve sensör kablosunu kontrol ederek sağlam bağlantı sağlayın.
-
Dizel manifold basınç sensörünü multimetre ile test ederek değer aralığını kontrol edin; bozuksa OEM sensörü takın.
-
ECU ara modülünün güncel yazılımı olduğundan emin olun; gerekiyorsa LPG dönüşüm firmasında kontrol ve kalibrasyon yaptırın.
P1502 – Yakıt Basıncı Regülatörü “A” Devre Arızası
Açıklama: Yakıt basıncı regülatörü, ECU’dan gelen sinyale yanıt vermiyor; motor rölantide düzensiz veya performans düşük olabilir.
Muhtemel Nedenler:
-
Kablo ve konektörde temas problemi
-
Regülatör iç mekanizmasında arıza
-
ECU çıkış devresinde dalgalanma
Çözüm Önerisi:
-
Regülatör soket pinlerini, kablolarını temizleyerek gevşek teması giderin.
-
Multimetre ile regülatör voltaj beslemesini kontrol edin; değer sapması varsa OEM regülatör takın.
-
ECU çıkış sinyalini test ederek kararsız çıkış varsa ECU onarımı veya adaptasyonu gereklidir.
P1601 – PCM/ECM İç Yazılım Uyumsuzluğu
Açıklama: Motor kontrol modülü (PCM/ECM) yazılımı, cihazlar arası haberleşmede uyumsuzluk oluşturuyor. Çeşitli sensörlerden hatalı veya eksik veri akışı olabilir.
Muhtemel Nedenler:
-
Henüz tamamlanmamış veya hatalı yapılan yazılım güncellemesi
-
ECU ile diğer modüller arasında versiyon uyumsuzluğu
-
Kablo demetinde arıza, hatalı kalibrasyon
Çözüm Önerisi:
-
Yetkili Toyota servisinde ECU’yu en güncel yazılım versiyonuyla yeniden programlatın.
-
Tüm kontrol modüllerinin yazılım paket versiyonlarını kontrol ederek uyumlu olduğundan emin olun.
-
Kablo demetini ve bağlantı soketlerini kontrol ederek temas kopukluğu veya kısa devre varsa onarın.
P1603 – Yakıt Tankı Basınç Sensörü Arızası
Açıklama: Yakıt tankı içindeki basınç sensörü, mantıksız veri gönderiyor; EVAP sistemindeki sızıntılar hatalı algılanabilir.
Muhtemel Nedenler:
-
Tank sensörünün kablo demetinde oksit veya kopukluk
-
Sensör iç yapısında arıza
-
EVAP sisteminde kaçak
Çözüm Önerisi:
-
Yakıt tankı basınç sensörünü çıkarıp bağlantı noktası ve pinleri temizleyin; varsa gevşekliği giderin.
-
Sensör direnç değerlerini multimetreyle kontrol ederek fabrika toleranslarına uyup uymadığını belirleyin; bozuksa orijinal sensörle değiştirin.
-
EVAP hattını duman testiyle kontrol ederek kaçak varsa hortum veya valf parçalarını yenileyin.
P1610 – İmmobilizer Anahtar Tanımsız
Açıklama: Toyota immobilizer sistemi, aracı çalıştıran anahtarın çipini tanımıyor; motor çalışmayabilir veya SES-İMMOB ışığı yanıp sönebilir.
Muhtemel Nedenler:
-
Anahtar pilinin zayıf olması
-
Anahtar çipinde bozulma
-
Immobilizer anten halka ya da alıcı modülünde arıza
Çözüm Önerisi:
-
Anahtar pili yenileyin; zayıf pil immobilizer anteninin sinyal almasını engeller.
-
Başka orijinal anahtarı deneyerek sorunun anahtarda mı yoksa alıcıda mı olduğunu belirleyin.
-
Immobilizer anten halkasını ve alıcı modülü (SKS ünitesi) test ettirerek arıza varsa değiştirin veya yeniden eşleştirme (reprogramming) işlemi yaptırın.
P1627 – Yan Hava Akış Sensörü (MAF) Giriş Aşırı Düşük
Açıklama: ECU, MAF sensöründen beklenenden çok düşük hava akış verisi alıyor; motor zengin karışımda seyreder, performans bozulur.
Muhtemel Nedenler:
-
MAF sensör ucu tıkanmış veya sav.
-
Bağlantı kablosunda kopukluk
-
Emme manifoldunda vakum kaçağı
Çözüm Önerisi:
-
MAF sensörünü söküp uygun temizleyici ile nazikçe temizleyin; ağzı tıkayan toz, yağ tortusu varsa giderin.
-
Sensör kablolarını ve soket pinlerini kontak spreyiyle temizleyin; kopuk veya ezilmiş telleri onarın.
-
Emme manifoldu ve vakum hattını duman testiyle kontrol edin; kaçak varsa contaları ve hortumları yenileyin.
P1705 – Rölanti Hava Kontrol Valfı (IACV) Devre Arızası
Açıklama: Rölanti kontrol valfi, ECU tarafından kontrol edilemiyor; rölanti dalgalanması ve stop etme yaşanabilir.
Muhtemel Nedenler:
-
IACV içinde karbon veya kurum birikimi
-
Kablo demetinde kırık veya temas kopması
-
ECU çıkış devresinde arıza
Çözüm Önerisi:
-
Rölanti kontrol valfini söküp karbon birikintilerini temizleyin; piston kolunun serbest hareket ettiğinden emin olun.
-
Kablo ve konnektörlerde oksit birikimi veya kırık teller var mı kontrol ederek temizleyin ve sıkılaştırın.
-
ECU çıkış voltajını test ederek dalgalanma varsa ECU üzerinde onarım veya değişim gerekebilir.
P1780 – VSC (Araç Denge Kontrolü) Arıza İletişim Hatası
Açıklama: VSC modülü ile PCM arasında veri iletişiminde kopukluk var; ABS, TRAC ve VSC sistemleri devre dışı kalabilir.
Muhtemel Nedenler:
-
VSC beyni bağlantı soketinde oksitlenme veya gevşek pinler
-
CAN bus hattında temas kopması
-
VSC modül donanım hatası
Çözüm Önerisi:
-
VSC modülü soket pinlerini temizleyin, kablo demetini kontrol ederek kırık/kısa devre varlığına bakın.
-
PCM ve VSC arasındaki CAN bus kablolarını test cihazı ile doğrulayın; kopuk veya kısa devre varsa onarın.
-
VSC modülünde donanımsal hata tespit edilirse OEM VSC beyniyle değişim yapın.
P1796 – AT (Otomatik Şanzıman) Yağ Sıcaklık Sensörü Arızası
Açıklama: Otomatik şanzıman yağ sıcaklık sensörü, PCM’ye beklenenden mantıksız veri iletiyor; vites geçişleri sert veya gecikmeli olabilir.
Muhtemel Nedenler:
-
Sensör kablosunda temas kesintisi veya kısa devre
-
Şanzıman yağının çok eski/kalitesiz olması
-
Sensörün kendisinde arıza
Çözüm Önerisi:
-
Şanzıman yağ seviyesini ve rengini kontrol edin; koyu renk veya yanık kokusu varsa yağı değiştirin.
-
AT yağ sıcaklık sensörünü çıkarıp kablo ve soket pinlerini temizleyin; kırık tel varsa değiştirin.
-
Sensör direncini ölçerek tolerans dışıysa OEM AT yağ sıcaklık sensörüyle değiştirin.
P2004 – Dizel Emme Manifoldu Ayar Valfi Arızası (EGR Vana)
Açıklama: Dizel modellerde EGR (Egzoz Gazı Devridaim) vana ayar valfi, ECU komutuna yanıt vermiyor; emisyon ve rölanti sorunları olur.
Muhtemel Nedenler:
-
Ayar valfi içi karbon birikimi
-
Kablo demetinde kısa devre veya kopukluk
-
HVAC kontrol birimiyle uyumsuz sinyal
Çözüm Önerisi:
-
EGR vana ayar valfini sökerek karbon birikimini temizleyin; valfin pistonunun serbest hareket ettiğini doğrulayın.
-
Kablo demetini ve soket pinlerini temizleyerek oksitli veya kırık telleri onarın.
-
ECU valf çıkış sinyalini test ederek hata varsa valfi OEM ile değiştirin.
P2106 – Gaz Kelebeği COVID-19 (Throttle Actuator Control Range/Performance)
Açıklama: Gaz kelebeği aktüatör devresi, ranginin dışına çıkıyor veya performans ideal değil; “CHECK ENGINE” ışığı yanabilir, gaz tepkisi bozulabilir.
Muhtemel Nedenler:
-
Gaz kelebeği motoru iç mekanik aşınma
-
Kablo/konektörde oksit veya gevşek temas
-
ECU throttle actuator kontrol çıkış devresinde arıza
Çözüm Önerisi:
-
Gaz kelebeği gövdesini çıkarıp aktüatör motoru içindeki dişli ve potansiyometre temas noktalarını temizleyin.
-
Motor bağlantı kablolarını ve soket pinlerini temizleyerek temas kopukluğunu giderin.
-
Aktüatör direncini ölçün; sapma varsa OEM gaz kelebeği aktüatör motoru ile değiştirin.
P2187 – Rölantide Çok Zayıf Karışım (Bank 1)
Açıklama: ECU, motorun boştayken aşırı fakir (lean) karışımda çalıştığını algıladı; stop etme riski oluşur.
Muhtemel Nedenler:
-
Emme manifoldunda vakum kaçağı
-
Enjektörlerde düşük püskürtme
-
O₂ sensörü hatalı veri gönderiyor
Çözüm Önerisi:
-
Emme manifoldu ve alt conta bölgelerini duman testiyle kontrol ederek kaçak varsa onarın.
-
Enjektörleri ultrasonik temizleyerek püskürtme kalitesini artırın; bozukları değiştirin.
-
O₂ sensörünü test ederek doğru veri gönderdiğinden emin olun; tolerans dışıysa OEM sensörle değiştirin.
P2197 – O₂ Sensörü (Bank 1 Sensör 2) Sürekli Zayıf Sinyal
Açıklama: Katalizör sonrası sensör, sürekli fakir (lean) sinyal gönderiyor; emisyon ve yakıt verimliliği bozulur.
Muhtemel Nedenler:
-
Sensör kablosunda temas içi kopukluk
-
Egzoz hattında kaçak
-
Katalizör performans düşüklüğü
Çözüm Önerisi:
-
Sensör kablolarını ve soket pinlerini kontağı temizleyin; kırık kablo varsa yenileyin.
-
Egzoz manifoldu ve boru hattında kaçak tespit edin; kaçak bölgesini onarın.
-
Katalizörü test cihazıyla kontrol ederek verimini ölçün; tıkalıysa OEM katalizörle değiştirin.
P2504 – Yakıt Tankı Basınç Sensörü Arızası
Açıklama: Yakıt tankı basınç sensörü, mantıksız veri aktarımı yapıyor. EVAP sistemi sızıntıları yanlış raporlayabilir.
Muhtemel Nedenler:
-
Tank sensörü kablo demetinde kırık veya oksit
-
Sensör iç yapısında arıza
-
EVAP hattında kaçak veya tıkanıklık
Çözüm Önerisi:
-
Yakıt tankı basınç sensörünü söküp kablo ve soket pinlerini temizleyin; kırık telleri onarın.
-
Sensörün bağlantı hattını duman testiyle kontrol ederek tıkanıklık veya kaçak varsa onarın.
-
EVAP hattını kontrol ederek kaçak bölgesini tespit edin; hortum ve valf parçalarını yenileyin.
P2610 – PCM/Bilinmeyen Elektrik Hattı Hatası
Açıklama: PCM’ye gelen akım veya toprak hattında kesinti var; çeşitli sensör ve aktüatör sinyalleri kaybolabilir.
Muhtemel Nedenler:
-
Ana 12V besleme kablosunda kopukluk veya gevşeklik
-
PCM toprak kablosu korozyonlu veya gevşek
-
Ara kablo tesisatında kısa devre
Çözüm Önerisi:
-
PCM besleme ve toprak kablolarını multimetre ile test ederek 12V iletoprak arasındaki süreksizliği tespit edin.
-
PCM konnektör pinlerini ve kablo demetini kontak spreyiyle temizleyin; kırık veya ezilmiş telleri değiştirin.
-
PCM’nin bulunduğu bölgedeki nem veya korozyon varsa kurutun ve temizleyin, gerekirse kablo koruma borusu ekleyin.
P2706 – Vites Konum Sensörü “B” Devresi Arızası
Açıklama: Otomatik şanzımanlı Toyota modellerinde ikinci vites konum sensörü (“B”) ECU’ya tutarsız sinyal gönderiyor; vites geçişleri hatalı olabilir.
Muhtemel Nedenler:
-
Sensör kablosunda temas kopması
-
Sensör manyetik halkasında kir veya talaş birikmiş
-
TCM (Şanzıman Kontrol Modülü) çıkış devresinde arıza
Çözüm Önerisi:
-
Vites konum sensörünü söküp manyetik alan sensör yüzeyini temizleyin.
-
Sensör kablo ve soket pinlerini temizleyin; kırık veya ezilmiş kablo varsa yenileyin.
-
Sensörün direnç değerlerini ölçerek fabrika toleranslarıyla karşılaştırın; sapma varsa OEM sensör takın.
P2710 – Şanzıman Konverter Kilitleme (Torque Converter Clutch) Devre Arızası
Açıklama: ECU, tork konvertörü kilit-up devresine komut verdiği halde solenoid valf tepki vermiyor; düşük viteslerde sert vites geçişleri yaşanır.
Muhtemel Nedenler:
-
TCC solenoid valf bobini arızalı
-
Kablo demetinde kısa devre veya kopukluk
-
TCM çıkış devresinde yazılım veya donanım hatası
Çözüm Önerisi:
-
TCC solenoid valfini sökerek bobin direncini ölçün; tolerans dışıysa OEM valf ile değiştirin.
-
Kablo demetini ve soket pinlerini temizleyin, korozyon varsa giderin.
-
TCM çıkış voltajını test ederek dalgalanma olup olmadığını belirleyin; arıza varsa TCM onarımı veya değişimi yapılmalıdır.
Paylaş
Tepkiniz Nedir?






